Kamis, 12 November 2015

Cara Deal Dengan Ketua Kutu Inkubasi dan Serangan

Cara Deal Dengan Ketua Kutu Inkubasi dan Serangan

Kutu pengeraman di kepala anda boleh bunyi cukup menakutkan dan ia adalah perkara biasa bagi seseorang yang mendapat ia untuk mula panik. Mereka sering menyebabkan gatal sengit di kepala dan membuat anda mahu menyimpan menggaru. Oleh itu, adalah penting bahawa masalah ini mendapat dirawat secepat mungkin.

Pertama sekali, seseorang mendapat kutu kepala apabila dia datang ke dalam hubungan secara langsung dengan orang lain yang mempunyai atau dengan item yang mempunyainya. Satu perkara yang perlu diperhatikan adalah bahawa kutu tidak mempunyai sayap. Mereka tidak boleh terbang atau melompat dan hanya boleh merangkak. Kutu cenderung untuk berkembang maju berhampiran kulit kepala, kerana mereka memerlukan haba dan darah dari kulit kepala untuk terus hidup.

Ketua proses pengeraman kutu bermula dari kutu betina bertelur (juga dikenali sebagai telur kutu) di rambut dalam 6mm dari kulit kepala kerana mereka juga memerlukan haba badan untuk penetasan. Malah, kutu betina boleh bertelur sehingga 100 telur pada satu-satu masa! Selepas seminggu, mereka akan menetas menjadi nymphs (atau kutu bayi) dan selepas seminggu lagi atau lebih, mereka akan berkembang menjadi kutu.

Kutu hanya mempunyai jangka hayat kira-kira 30 hari. Walau bagaimanapun, jika mereka berada jauh dari kulit kepala, yang merupakan sumber haba dan makanan, mereka hanya boleh hidup sehingga 24 jam.

Berita baik adalah bahawa terdapat banyak rawatan rumah berubat dan semula jadi yang ada di luar sana, jadi tidak ada keperluan untuk panik. Ini adalah besar kerana tidak semua orang akan mendapat keputusan yang baik daripada kaedah yang tunggal, supaya pelbagai pilihan rawatan yang akan memastikan bahawa kita pasti akan mencari jalan untuk menghilangkan kutu.

Sebagai contoh, terdapat syampu berubat untuk penyingkiran kutu yang boleh dibeli dari farmasi atau kedai ubat dan sebahagian daripada mereka mengandungi bahan kimia yang sangat kuat. Terdapat juga banyak remedi rumah semula jadi yang menggunakan herba dan sama-sama berkesan dalam membunuh kutu. Bahan-bahan semulajadi perkara-perkara seperti mengais mengais, cuka, serai wangi dan gula epal yang besar dalam menghapuskan kutu.

Mungkin bentuk yang paling mudah ubat rumah adalah dengan menggunakan sikat kutu untuk menyisirnya keluar kutu dan telur kutu. Walaupun ini boleh menjadi memakan masa, ia pasti satu komponen penting dalam mana-mana proses penyingkiran kutu. Beberapa rawatan rumah herba semula jadi termasuk mereka bersedia syampu herba dibuat dari kedai-kedai organik, atau bahan-bahan khas seperti neem atau minyak lavender yang boleh membantu untuk membunuh kutu.

Ia tidak cukup untuk bergantung atas permohonan satu atau dua kali untuk melihat hasilnya. Mungkin bagi sesetengah orang atau dalam kes-kes tertentu ini mungkin benar; kita tidak boleh menganggap bahawa ini akan sama untuk kita juga. Oleh itu, adalah penting untuk meneruskan rawatan selama yang anda boleh memastikan kutu itu habis hilang.

Pencegahan kutu kepala adalah cara terbaik untuk menjaga mereka keluar. Kita perlu untuk mencuci dan membersihkan katil kami, bantal, bantal, linen kerap dengan air panas, terutamanya mereka barangan rumah yang kepala anda datang ke dalam hubungan dengan. Kita juga perlu ingat ketika datang untuk berkongsi barang-barang peribadi seperti berus dan topi dengan orang lain. Dengan mengambil langkah berjaga-jaga tersebut, anda mengurangkan peluang untuk mendapat serangan kutu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar