Kamis, 12 November 2015

Masalah ADHD Kelakuan Biasa Dan Bagaimana Kaunseling Boleh Bantu

Masalah ADHD Kelakuan Biasa Dan Bagaimana Kaunseling Boleh Bantu

Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) adalah terutamanya masalah ketidakseimbangan kimia otak, tetapi pelbagai masalah tingkah laku ADHD juga menyifatkan keadaan ini.

Senarai masalah tingkah laku ADHD antara kekurangan fokus, lupa untuk melakukan kerja-kerja atau kerja rumah dengan tingkah laku lisan tidak sesuai yang boleh mengambil bentuk mengusik atau apa yang mungkin kelihatan tidak hormat atau mengingkari. Kanak-kanak dengan ADHD impulsif dan hiperaktif, sering terdapat untuk berbuat jahat dengan sengaja. Kerana kanak-kanak dengan ADHD mempunyai masalah untuk menjaga dengan rakan-rakan mereka, ADHD masalah emosi sering mengiringi isu-isu tingkah laku. Kanak-kanak dengan ADHD boleh membangunkan harga diri yang lemah, terutamanya jika keadaan mereka salah faham, menyebabkan orang lain untuk bertindak balas secara negatif kepada tingkah laku impulsif atau ketidakupayaan untuk memberi tumpuan.

Seorang kanak-kanak yang berjuang dengan ADHD tidak boleh menyusun pemikiran atau tugas-tugas dengan baik. Hasilnya boleh menjadi huru-hara. Kanak-kanak itu mungkin gagal di sekolah, bertindak keluar dengan rakan-rakan dan mempunyai masalah untuk berkawan. Kanak-kanak dengan ADHD sering tidak berjaya dalam situasi sosial yang teratur, seperti masa cerita atau hidangan keluarga di sebuah restoran. Mereka mungkin tidak dapat duduk diam, dan bermaksud baik orang dewasa sering menjadi kecewa dengan percubaan untuk mendapatkan mereka untuk "berkelakuan" di khalayak ramai. Kanak-kanak mengalami masalah tingkah laku ADHD bergerak dari satu aktiviti dengan yang lain, sering meninggalkan jejak projek-projek yang tidak lengkap di belakang. Sentiasa dalam gerakan, mereka akan bergerak dengan cepat dari satu tempat ke tempat yang akan datang, menyentuh atau bermain dengan segala-galanya di sisi. Mereka juga boleh bercakap tanpa henti, mengganggu orang lain dan mengatakan hal-hal yang tidak sesuai pada gerak hati.

Satu lagi aspek ADHD adalah ketidakupayaan untuk memberi perhatian. Kanak-kanak dengan gangguan defisit perhatian sering kelihatan seolah-olah mereka tidak mendengar. Mereka lupa untuk melakukan kerja rumah atau belajar untuk ujian. Mereka berangan-angan kerap dan mungkin kelihatan mudah keliru atau lambat untuk belajar perkara-perkara baru atau melaksanakan tugas-tugas yang rakan-rakan mereka telah dikuasai. Kanak-kanak ini juga menjadi bosan atau kecewa dengan mudah.

ADHD masalah emosi termasuk kemurungan, kebimbangan dan kekecewaan. Kanak-kanak dengan ADHD menjadi cemas apabila didesak untuk berkelakuan lebih sesuai, dan mereka juga mungkin mengalami kemurungan kerana mereka mempunyai sokongan sosial sedikit dan mungkin merasa salah faham. Oleh kerana mereka mudah kecewa, mereka juga boleh menjadi marah apabila mereka mendapati mereka tidak dapat menguasai satu tugas yang mereka mahu capai. ADHD lain masalah emosi termasuk sikap tidak sabar dan ketidakupayaan untuk menahan dari mempamerkan emosi.

Masalah ADHD Kelakuan dan Kaunseling

Kaunseling sering merupakan cara yang berkesan untuk menguruskan gejala ADHD. Kaunseling boleh mengambil bentuk pengurusan tingkah laku yang membantu kanak-kanak itu menjadi lebih teratur, tugas-tugas lengkap dengan lebih cekap, menangani masalah yang unik dan memperbaiki hubungan dengan saudara-mara, rakan-rakan dan rakan-rakan. Ia juga mungkin melibatkan bekerja pada harga diri dan isu-isu emosi. Di samping itu, kanak-kanak dengan ADHD boleh mendapat manfaat daripada perkara-perkara mudah seperti makan makanan yang sihat atau mendapat tidur yang lebih baik.

Terdapat juga ubat-ubat herba dan rawatan homeopati yang boleh membantu menenangkan sistem saraf dan meningkatkan keupayaan kanak-kanak untuk memberi tumpuan. Rawatan alternatif, kami telah ditunjukkan untuk membantu mengurangkan masalah tingkah laku ADHD dan secara umum gejala ADD tanpa menyebabkan kesan buruk membimbangkan. Ramai orang telah melaporkan keputusan yang positif dengan rawatan-rawatan alternatif, jadi ia pasti bernilai melihat ke dalam. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai ubat-ubatan ini selamat untuk lawatan ADHD kini membantu dengan ADHD.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar