Kamis, 12 November 2015

Terapi oksigen hiperbarik

Terapi oksigen hiperbarik

Kita semua bergantung kepada bekalan yang stabil oksigen untuk menjaga kita kedua-dua hidup dan sihat. Tetapi apa yang berlaku apabila oksigen secara literal terpaksa ke dalam tisu badan di bawah tekanan (terapi oksigen HYPERBARIC atau HBOT)? Soalan ini telah pertama ditangani secara eksperimen pada tahun 1662 apabila seorang paderi British ingin tahu dan berdaya cipta dan doktor bernama Henshaw dirawat orang dengan udara biasa termampat dalam ruang tertutup telah didirikannya untuk tujuan ini. Dia menggunakan alat ini untuk merawat penyakit yang berbeza tetapi sangat berminat dalam menangani penyakit paru-paru. Sesetengah menandakan kerja Henshaw sebagai kelahiran HBOT.

Ia tidak, bagaimanapun, sehingga lebih satu abad kemudian pada tahun 1788 bahawa udara termampat hiperbarik telah dikemukakan kepada penggunaan yang berskala besar, terutamanya untuk aplikasi industri dan laut dalam. Kegunaan perubatan Its muncul semula pada tahun 1834 apabila seorang doktor Perancis bernama Junod mempunyai tangki yang pertama di dunia hiperbarik dibina dan mula merawat pesakit yang menderita pelbagai penyakit melemahkan. Maklum balas adalah dalam keadaan tertentu begitu mendalam bahawa Dr. Junod mula menulis artikel mengenai ini dalam Buletin Akademi Perubatan. Dalam semangat masa empat puluh tahun ini untuk terapi oksigen hiperbarik telah tersebar di seluruh Eropah dan kemudian tiba di Amerika pada tahun 1860.

Seperti kebanyakan perkara dalam bidang perubatan, HBOT mengambil kelajuan dari segi ujian dan gunakan dalam lockstep dengan pertumbuhan dan pengembangan teknologi dan penyelidikan kaedah. Ia adalah, sebenarnya, tertakluk kepada penyelidikan meluas dan digunakan oleh tentera Amerika selepas Perang Dunia I, dan turut digunakan semasa tahun 1930-an untuk membantu merawat penyelam laut dalam dengan penyakit penyahmampatan.

HBOT mengambil bentuk sekarang apabila oksigen tulen telah berjaya dan selamat digunakan pada 1950-an. Sejak itu sepakat perubatan secara menyeluruh pendapat adalah bahawa HBOT berkesan untuk perkara-perkara seperti penyakit penyahmampatan ("selekoh"), sianida dan keracunan karbon monoksida, anemia dikaitkan dengan kehilangan darah secara tiba-tiba, terbakar, luka masalah, dan jangkitan tulang yang memenangi ' t menyembuhkan. Ia juga sedang dinilai dalam eksperimen rasmi untuk perkara-perkara seperti gigitan dari labah-labah coklat bertapa, kusta, kecederaan kepala yang teruk, halangan usus, serangan jantung dan nekrosis (tisu mati-off) ketua tulang paha (tulang paha Atas.)

Lebih kontroversi ialah penggunaan HBOT "off label" untuk merawat autisme, strok kronik dan akut, sklerosis berbilang, degenerasi makula, neuropati dan cerebral palsy. Pengkritik cenderung untuk mencirikan ini sebagai tidak wajar jika tidak lebih buruk. Penyokong menyatakan bahawa kajian yang pasti sebahagian besarnya kekurangan berkenaan dengan HBOT dan banyak syarat-syarat ini, manakala dalam contoh di mana kajian telah dijalankan ia cacat. Di samping itu, ramai doktor yang telah melakukan HBOT untuk keadaan seperti strok kronik muncul untuk mendapatkan keputusan klinikal yang penting dalam subset pesakit, tetapi sebagai-of-lagi kelihatan tidak mempunyai data sejarah kes yang mencukupi untuk mengenal pasti mereka mungkin balas baik ayat orang-orang yang nominal atau bukan balas. Ini menunjukkan bahawa janji terapi oksigen hiperbarik untuk ini macam syarat dan banyak lagi yang perlu ditangani masih lagi buku yang terbuka.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar