Kamis, 12 November 2015

Mengaktifkan Kesan Placebo

Mengaktifkan Kesan Placebo

Anda mungkin pernah mendengar bagaimana sebahagian daripada penyelidikan keberkesanan ubat baru menghapuskan pengaruh emosi dan kepercayaan dari apa ubat yang diharapkan masa depan tidak dalam badan melalui apa yang dipanggil kesan plasebo.

Saya membaca cerita mengenai seorang doktor negara lama yang dibuat menggunakan kesan plasebo tanpa mengetahui teori di sebaliknya. Sebenarnya, ia adalah doktor yang mengambil tempat yang berkongsi apa yang berlaku. Sebagai doktor yang baru telah memenuhi pesakit bandar kecil beliau kini dalam, ia mempunyai Adegan yang berulang beberapa kali. "Ol 'Doc Harley sentiasa memberi saya beberapa orang-orang pil biru. Tiada apa-apa bekerja sehingga dia mendapati orang-orang."

Pakar perubatan penggantian agak bingung kerana orang yang akan mengatakan ini mempunyai pelbagai aduan tetapi tiada apa yang benar-benar salah dengan dia. Beliau juga tidak mempunyai orang-orang pil biru kecil lagi. Benar, doktor sebelumnya mempunyai mereka di belakang. Malah dia mempunyai balang gelen diisi kira-kira tiga suku penuh dengan pil khas ramai pesakit telah meminta. Doktor baru telah dibuang mereka keluar kerana mereka pil gula hanya berwarna. Beliau percaya dalam berurusan dengan apa yang dipanggil realiti dan tidak akan menggunakannya lagi. Jadi, dia hanya tersenyum dan memberitahu pesakit bahawa mereka tidak menjadikan orang-orang pil lagi.

Masalahnya ialah bahawa orang-orang terus datang di dan, tidak kira apa MD baru lakukan, mereka tidak mendapat yang lebih baik. Malah, mereka memelihara meraung tentang tidak mempunyai orang-orang pil. Mereka berkali-kali bertanya, "Adakah anda pasti anda tidak boleh mendapatkan mereka? Mereka benar-benar membantu."

Selepas beberapa bulan ini, rakan-rakan baru mengalah dan dipanggil doktor kini bahagia bersara. Rakan-rakan muda belajar banyak daripada pemasa lama tentang penjagaan keperluan pesakit. "Bukan semuanya mengenai badan. Saya cuba untuk memberitahu mereka tiada apa yang salah, tetapi mereka menegaskan mereka memerlukan preskripsi. Saya akhirnya menemui tempat ini yang menjadikan tablet gula-gula dan mula menyerahkan mereka keluar. Bekerja seperti azimat."

Doc baru ditinggalkan dengan beberapa ratus tablet gula-gula. Pesakit baru beliau begitu gembira dan lega. Mereka dipanggil untuk mengatakan bahawa mereka bekerja seperti sebelum ini dan mengucapkan terima kasih kepadanya untuk mencari bekalan baru.

Sesetengah orang akan menganggap apa yang doktor lakukan sebagai tidak beretika. Saya tidak tahu jika ada orang yang dibenarkan untuk lakukan hari ini. Cerita ini adalah tentang kuasa kepercayaan dan keperluan untuk mempunyai sesuatu, dalam hal ini pil, untuk mengaktifkan kepercayaan ini.

Jika kita boleh mencari jalan untuk melatih orang untuk mengaktifkan kuasa penyembuhan mereka sendiri, tidak akan ada keperluan untuk kesan-kesan sampingan ubat-ubatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar