Kamis, 12 November 2015

Rasmi Sinusitis Rawatan Kronik

Rasmi Sinusitis Rawatan Kronik

Apabila anda mengalami sinusitis kronik, anda tahu bahawa rawatan boleh agak rumit. Walaupun dengan antibiotik dan dekongestan, anda sering mendapati diri anda masih bergelut dengan syarat setiap hari. Saya tidak akan berbohong kepada anda, ia adalah satu teka-teki agak sukar, kes kronik ini anda perlu. Walaupun doktor tidak dalam jumlah perjanjian mengenai prosedur rawatan sinusitis kronik rasmi. Jadi untuk membantu anda, berikut adalah beberapa cadangan dari American Academy of Otolaryngology (AAO) dan Klinik Mayo.

Antibiotik

Antibiotik kekal sebagai salah satu rawatan baris pertama untuk kedua-dua bentuk akut dan kronik keadaan ini. The AAO menyatakan bahawa dalam kebanyakan kes doktor akan menetapkan antibiotik untuk rawatan sinusitis kronik apabila penemuan tertentu yang hadir. Penemuan ini termasuk bernanah lelehan hidung, sakit di bahagian muka atau kelembutan, atau gejala-gejala yang teruk.

The AAO dan Klinik Mayo telah menerbitkan dokumen dalam talian mengenai antibiotik dan berlebihan mungkin. The AAO memberi amaran bahawa doktor perlu mengambil masa untuk menentukan punca sebenar keadaan sebelum menetapkan antibiotik. Kedua-dua AAO dan Klinik Mayo menyatakan bahawa dalam keadaan kronik antibiotik mungkin tidak selalunya berkesan. Menurut Klinik Mayo, bakteria tidak penyebab biasa keadaan dalam kes ini. The AAO menyatakan bahawa walaupun dengan antibiotik, kes-kes kronik boleh menjadi sukar untuk dirawat.

Berbincang dengan doktor anda tentang menggunakan antibiotik dan berbincang dengan beliau kemungkinan untuk mencari punca asas bagi penyelesaian yang lebih berkesan. Jika dalam kes anda memerlukan rawatan antibiotik, mengambil ia betul-betul kerana ia ditetapkan. Jangan terlepas dos walaupun gejala-gejala anda sudah semakin baik. Jika anda tidak mengambil kursus penuh antibiotik, jangkitan bakteria boleh kembali lebih tahan kepada ubat-ubatan.

Tips untuk Rawatan

Klinik Mayo mempunyai empat cadangan dalam rawatan masalah anda: mengurangkan keradangan, membantu saliran mukus, menghapuskan punca-punca asas, dan mengurangkan jumlah flare up.

Membantu Keradangan yang

Sinusitis melibatkan keradangan atau jangkitan pada sel-sel sinus, menjadikan mereka membengkak menutup dan mencegah saliran mukus yang tetap. Jika anda boleh mengurangkan bengkak, anda boleh membantu proses saliran yang boleh membantu badan anda menghilangkan apa sahaja yang menyebabkan keradangan atau jangkitan dengan sendiri. Untuk itu, Klinik Mayo mencadangkan beberapa ubat-ubatan termasuk semburan hidung masin, kortikosteroid hidung, dan kortikosteroid lisan atau disuntik. Ini adalah bertujuan untuk mengurangkan keradangan dan diharapkan membantu proses saliran.

Panduan ke Akidah

Ini adalah salah satu bahagian yang paling penting dalam rawatan yang sewajarnya. Berbincang dengan doktor anda kerana ada ujian dan peperiksaan yang boleh dijalankan untuk sampai ke penyebab dalam kes tertentu anda. Klinik Mayo mencadangkan ujian seperti endoskopi hidung, kajian pengimejan, budaya hidung dan sinus, serta ujian alahan untuk membantu memikirkan apa yang di belakang masalah anda.

Imunoterapi dan Pembedahan

Jika anda boleh mengesahkan punca, anda boleh memilih pelan rawatan yang lebih khusus. Sebab-sebab biasa seperti alahan boleh dirawat dengan imunoterapi. Ini adalah prosedur yang kelihatan untuk membuat badan anda kurang sensitif kepada alergen anda. Pembedahan juga merupakan rawatan yang mungkin dan kedua-dua AAO dan Klinik Mayo terbuka kepada prosedur. Walau bagaimanapun, kedua-dua AAO dan Klinik Mayo hanya menyokong ini dalam kes-kes di mana penyakit ini berterusan walaupun ubat atau rawatan.

Gaya Life Solutions

Kedua-dua AAO dan Klinik Mayo menyokong gaya hidup sihat yang boleh membantu dalam mencegah dan merawat masalah berterusan anda. Walaupun tiada diet khas adalah disyorkan, minum jumlah yang betul cecair dicadangkan. Jus dan air boleh membantu mencairkan rembesan mukosa, membantu tubuh mengalirkan dengan betul. Kopi dan alkohol adalah yang perlu dielakkan kerana ia boleh menyebabkan dehidrasi selanjutnya. Alkohol sebenarnya boleh memburukkan lagi pembengkakan tisu sinus. Mendapat banyak rehat dan senaman juga dicadangkan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar