Kamis, 12 November 2015

Suntikan kortikosteroid - Satu Rawatan bukan pembedahan Untuk Sakit Lutut

Suntikan kortikosteroid - Satu Rawatan bukan pembedahan Untuk Sakit Lutut

Sakit lutut, atau sakit sendi adalah sebab utama bahawa salah satu daripada setiap tiga orang yang berumur empat puluh lima lebih akan berjumpa doktor atau melawat bilik kecemasan tahun ini. Sakit lutut, kerana ia memberi kesan kepada sendi yang terbesar dan paling kompleks dalam badan boleh memberi kesan yang amat buruk kepada cara hidup anda. Undang-undang negara dan negeri telah membuat ia lebih mudah bagi orang-orang yang cacat dan berkerusi roda untuk bergerak, tetapi secara peribadi, saya lebih suka mempunyai lutut saya bekerja supaya saya boleh berjalan, berlari, menari, bersukan dan melakukan aktiviti-aktiviti lain yang kita lakukan setiap hari dan malam.

Pembedahan adalah jawapan untuk penyakit lutut banyak dan kecederaan, manakala rawatan lain telah memberikan ramai orang kelegaan segera dan lanjutan. Banyak kali kita boleh mengurangkan sakit lutut dengan mengubah beberapa tabiat kami dan keadaan fizikal. Salah satu contoh adalah untuk mengurangkan beban pada lutut anda jika anda mempunyai berat badan berlebihan.

Ubat kortikosteroid disuntik di lutut boleh membantu mengurangkan gejala-gejala artritis yang marah dan menyediakan anda dengan melegakan kesakitan yang boleh bertahan beberapa bulan. Biasanya, anda perlu menunggu sekurang-kurangnya empat bulan antara suntikan. Seperti dalam semua bidang perubatan, suntikan kortikosteroid tidak berkesan dalam semua kes. Kesan-kesan sampingan mungkin termasuk peningkatan risiko jangkitan, pengekalan air dan tahap gula dalam darah tinggi.

Doktor anda mungkin mencadangkan jenis ini rawatan, atau menawarkan alternatif yang lain, bergantung kepada punca sakit lutut anda. Doktor anda boleh melakukan ujian dipanggil arthrocentesis di mana sejumlah kecil cecair dikeluarkan daripada lutut dan dihantar ke makmal untuk dianalisis.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar