Kamis, 12 November 2015

Pelengkap, Alternatif dan Perubatan Integratif

Pelengkap, Alternatif dan Perubatan Integratif

Perubatan Alternatif ditakrifkan sebagai "mana-mana pelbagai sistem penyembuhan atau penyakit merawat tidak termasuk dalam kurikulum perubatan tradisional mengajar di Amerika Syarikat dan Britain". Beberapa contoh perubatan alternatif adalah kiropraktik, homeopati, atau penyembuhan iman. Perubatan sampingan seperti yang jelas dari istilah yang ditakrifkan sebagai "mana-mana amalan perubatan alternatif diterima dan digunakan oleh pengamal perubatan arus perdana" (Merriam-Webster dalam talian). Ungkapan perubatan sampingan dan alternatif adalah istilah payung untuk memasukkan kedua-dua cawangan.

Pembangunan perubatan Amerika New membuktikan populariti yang semakin meningkat CAM untuk kesihatan keseluruhan dan pendekatan holistik kepada kesihatan. Para saintis dan pengamal perubatan baru-baru ini terjaga oleh hakikat pendekatan kumpulan (satu aspek CAM) dalam rawatan. Contoh kebangkitan ini boleh didapati dalam karya David Spiegel, MD, Hidup Beyond Had. Keputusan itu mengejutkan Dr Spiegel sendiri.

Anonymous Alkohol (AA) telah menggunakan 'kumpulan sokongan' dalam satu kaedah yang paling berjaya 'alternatif' amalan penyembuhan kerana ia pengasas.

Teknik pelengkap menggunakan amalan kesihatan yang sangat kuno, yang sah kini dibuktikan dengan memotong kelebihan fizik dan biologi. Kita harus dapat menghargai lebih baik, jika kita sedar bahawa sains perubatan moden adalah berdasarkan kepada konsep Newton dan biologi sebelum Darwin menjelaskan mekanik kehidupan sehari-hari, manakala, fizik kuantum moden dan biologi-ekologi adalah perlu untuk memahami pelengkap kenaikan medicine.The dalam penggunaan perubatan herba membuktikan rakyat Amerika telah mula menghargai nilai botani.

Ada beberapa isu yang menghalang penerimaan CAM sebagai terapi arus perdana yang popular. Terdapat isu peraturan. Terdapat persoalan keberkesanan. Pengkritik disebabkan kesan plasebo kepada kes-kes yang dilaporkan rawatan yang berjaya. Terdapat isu-isu lain seperti bahaya kepada kesihatan pesakit, hakikat mereka yang terbukti dan teruji kalangan yang lain. Alternatif ubat kekurangan sah laku keberkesanan rawatan tidak ditunjukkan melalui ujian rawak. Dalam kajian, penggunaan perubatan alternatif telah didapati untuk meramalkan kadar kelangsungan hidup yang lebih rendah untuk pesakit kanser.

Walau bagaimanapun, statistik menunjukkan pasaran yang berkembang pesat untuk perubatan pelengkap, alternatif dan integratif di Amerika. A Gallup tinjauan baru-baru menunjukkan chiropractice itu, pasaran perubatan alternatif terbesar mempunyai 30 peratus penganut dewasa Amerika, yang mana 90 peratus adalah pelanggan yang berpuas hati. Dalam tahun 1980-an, jualan ubat homeopati meningkat sebanyak 1.000 peratus di Amerika. Pusat Kebangsaan untuk perubatan Komplementari dan Alternatif telah membiayai penyelidikan dalam akupunktur, perubatan herba Cina dan perubatan tradisional Cina. Penekanan Ayurveda peranan diet dan emosi dalam kesihatan semakin menjadi sebahagian daripada perubatan Barat. Perubatan Amerika New jelas nampaknya mendapat momentum.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar