Kamis, 12 November 2015

Kaki letih - menyingkirkan mereka

Kaki letih - menyingkirkan mereka

Taman hiburan melawat boleh darn masa yang baik. Yang dilemparkan di atas roller coaster liar, makan makanan terlalu mahal tetapi teruk lazat, dan melihat anak-anak mendapat begitu teruja mesyuarat watak kartun kegemaran mereka bahawa mereka hampir pengsan di tangan anda, semua membuat kenangan indah (dan gambar-gambar yang lebih baik). Malangnya, lawatan ke taman hiburan juga bermakna berdiri dalam barisan selama sejam (atau lebih), threading jalan anda melalui orang ramai dan mengejar anak-anak kecil selepas melarikan diri. Pada akhir hari kaki anda mungkin akan membunuh engkau.

Kaki letih tidak benar-benar satu keadaan perubatan tertentu, walaupun mereka boleh disebabkan oleh keadaan perubatan. Sudah tentu, kaki letih achy boleh datang dari berdiri di atas mereka sepanjang hari, jelas. Jika anda kelebihan berat badan, mengandung, mempunyai kaki bengkak, atau memakai kasut sepenuhnya yang tidak sesuai, anda mungkin mendapati bahawa kaki tayar anda keluar agak lebih mudah. Kaki letih Anda juga boleh berpunca daripada masalah struktur di kaki anda, seperti gerbang terlalu tinggi atau kaki rata. Kecederaan juga boleh membuat anda menggunakan kaki anda dengan cara yang akan meletakkan tekanan ke atas mereka, atau anda mungkin perasan bahawa kaki anda lebih achy daripada biasa selepas anda memulakan program senaman yang baru. Keadaan perubatan lain seperti tendonitis, plantar fasciitis, sakit sendi, saraf radang, neuropati, atau masalah peredaran darah juga boleh membuat kaki anda sedikit lebih cenderung untuk melenting dan rengekan kepada diri mereka sendiri.

Bergantung kepada punca kaki letih anda, anda mungkin perasan bahawa kaki anda berasa achy seluruh, atau sakit-sakit badan mungkin khusus kepada satu kawasan kaki anda, seperti gerbang atau tumit. Kaki anda juga mungkin berasa berat. Masalah boleh hadir jika gejala-gejala ini tidak hilang dengan yang lain, atau jika mereka terutamanya mengganggu.

Sama ada kaki anda mendapat lelah di taman hiburan, di kedai, atau di tempat kerja, ahli penyakit kaki anda boleh membantu anda menentukan punca. Dia mungkin akan memeriksa kaki atau kaki anda dan boleh melihat gaya berjalan anda apabila anda berjalan. Mengambil lihat pada kasut anda untuk memeriksa di mana mereka memakai keluar juga boleh membantu doktor kaki anda untuk mencari keabnormalan. Bergantung kepada punca yang disyaki kaki letih anda, ahli penyakit kaki anda boleh memerintahkan kajian pengimejan (seperti sinar-X atau MRI) atau ujian lain untuk mengetahui apa yang berlaku di dalam kaki anda.

Manakala selebihnya dan ketinggian selalunya boleh membantu dalam merawat kaki letih, anda tidak boleh mencari rawatan ini lembut agak mencukupi. Ahli penyakit kaki anda mungkin mencadangkan orthotics (sisipan kasut preskripsi) untuk membantu menyokong kaki dan betul anda untuk apa-apa keabnormalan atau ketidaksejajaran di kaki. Urutan dan merendam kaki anda dalam air suam dengan garam Epsom atau produk rendaman lain juga mungkin dapat membantu (walaupun jika anda mempunyai diabetes anda akan mahu untuk membersihkan ini dengan ahli penyakit kaki anda dahulu). Beberapa penyebab sakit kaki letih mungkin memerlukan pembedahan, walaupun perawat kaki anda boleh membincangkan semua pilihan rawatan dengan anda dengan teliti.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar